بیمه آسانسور

آسانسور

بیمه آسانسور

استعلام بیمه

بیمه‌نامه آسانسور، چرا و چگونه؟!



وقتی صحبت از بیمه می‌شود، ناخودآگاه ذهن‌مان به سمت بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه می‌رود؛ البته چندان هم غیرمنطقی به‌نظر نمی‌رسد! با اجباری شدن بیمه شخص ثالث  برای وسایل نقلیه، متداول‌ترین نوع بیمه نامه در بین عموم مردم رواج پیدا کرده است.

نه! اشتباه نکنید! موضوع مقاله امروز بیمه‌نامه شخص ثالث نیست؛ بلکه موضوع بحث امروز ما مربوط به «آسانسور» می‌باشد! درست متوجه شدید، آسانسور!

معرفی بیمه‌ آسانسور

واژه بیمه برای همه‌ ما آشناست اما بد نیست برای درک بهتر بیمه آسانسور، ابتدا به تعریف «بیمه» و اصطلاحات مرتبط بپردازیم و سپس به سراغ معرفی بیمه آسانسور برویم.

بیمه، قراردادی است بین بیمه‌گر(بیمه‌کننده) و بیمه‌گذار(بیمه)که طی آن، بیمه‌گر متعهد می‌شود در ازای دریافت مبلغ مشخصی از بیمه‌گذار تحت‌عنوان «حق‌بیمه»، هزینه‌ی خسارات وارده به مورد‌بیمه را متقبل شود و بدین صورت ضرر و زیان وارد شده را جبران نماید.

با احتساب این تعریف، «بیمه آسانسور» به قراردادی گفته می‌شود بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار که طی آن، بیمه‌گر متعهد می‌شود در صورت رخ دادن حادثه‌ی غیرمنتظره برای مورد بیمه، یعنی آسانسور، خسارات وارده را جبران کند.

تاریخچه آسانسور



آسانسور، وسیله‌ایست جدید اما قدیمی که از زمان‌های گذشته مورد استفاده قرار گرفته‌است؛ اما نه برای جابجایی ساکنان آپارتمان بلکه صرفا جهت تفریح در برخی ساختمان‌های بلند.

در گذشته اکثر منازل بیشتر از دو یا سه طبقه نبودند و عملا احساس نیازی به آسانسور نبود؛ تا اینکه با افزایش  جمعیت، منازل مسکونی تک‌واحدی جای خود را به آپارتمان‌های بلند چندین واحدی دادند.

با افزایش طبقات آپارتمان‌ها و افزایش جمعیت، هم‌چنین وجود افراد سالخورده و کم‌توان، نیاز به آسانسور در آپارتمان‌ها به شدت احساس شد تا جایی که این نیاز تبدیل به اجبار شد! یعنی ساختمان‌های بیش از سه طبقه موظف به تعبیه آسانسور در ساختمان‌ها شدند و بدین‌صورت، استفاده از آسانسور گسترش پیدا کرد.

به تدریج، نه‌تنها ساختمان‌های مسکونی، بلکه ادارات و ساختمان‌های تجاری هم به آسانسور مجهز شدند, حتی ساختمان‌هایی که تعداد طبقات زیادی نداشتند.

امروزه شاهد این موضوع هستیم که آسانسورها، حتی در مترو و پل‌های عابرپیاده هم مورد استفاده عموم مردم قرار می‌گیرند و به خوبی از آن‌ها استقبال می‌شود.

انواع آسانسور

آسانسورها برخلاف تصور عموم فقط برای جابجایی ساکنان آپارتمان طراحی نشده‌اند. شاید قبل از اینکه آسانسور برای جابجایی مردم بین طبقات مورد استفاده قرار بگیرد، در مورد کالاها مطرح شد؛ چراکه نیاز به سهولت جابجایی در مورد کالاها و اجناس، به شدت احساس می‌شد و همین امر سبب شکل‌گیری آسانسور حمل کالاها شد.



امروزه شاهد انواع پیشرفته‌ای از آسانسورهای پنوماتیکی، هیدرولیکی و ... در زمینه جابجایی نفرات ساختمان، کالاها و نفرات-کالا هستیم که هرکدام به انواع مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند.

عوامل شکل‌گیری بیمه آسانسور

با روی‌کار‌آمدن آسانسورها در عموم ساختمان‌های مسکونی و اداری و تجاری، حوادث مرتبط با آسانسور هم به عنوان جزء جدایی‌ناپذیر این وسیله صورت گرفتند؛ تا جایی که خیلی از افراد از ورود به آسانسور فوبیا دارند و یا با کوچکترین لرزشی به ترس و وحشت دچار می‌شوند.

هزینه‌های بالای سرویس مرتب آسانسورها از یک طرف، هزینه‌ی خرابی‌های آسانسور از طرف دیگر، زمینه‌ را برای چاره‌اندیشی فراهم کردند.

از سوی دیگر، در صورت خرابی آسانسور و بروز سانحه برای افراد حاضر در آسانسور، چه کسی باید پاسخگوی این حوادث باشد؟! خصوصا در مورد آسانسورهای عمومی، چه کسی مسئول این اتفاقات خواهد بود؟!

با توجه به شرایط مذکور، خسارات مالی سوانح آسانسور به همراه خسارات جانی افراد حاضر در آسانسور زمینه را برای شکل‌گیری «بیمه مسئولیت آسانسور» فراهم کرد؛ تاجایی که امروزه افراد بیشتری به سمت ثبت قرارداد بیمه آسانسور روی می‌آورند.

تعهدات بیمه‌گر در بیمه آسانسور



به صورت عمومی نمی‌توان عنوان کرد که هر بیمه‌نامه‌ی آسانسور چه تعهداتی را به بیمه‌گذار ارائه می‌کند؛ چراکه میزان پوشش بیمه آسانسور بستگی به قراردادی دارد که بین بیمه‌گر و بیمه‌گذار تنظیم شده‌ است.

به عبارتی، این بیمه‌گذار است که تعیین می‌کند چه توقعاتی از بیمه‌گر دارد و بیمه‌گر، با توجه به موارد مورد انتظار بیمه‌گذار، حق‌بیمه وی را تعیین خواهد کرد.

سقف پوشش بیمه آسانسور



همانظور که ذکر شد، میزان پوشش بیمه آسانسور توسط شخص بیمه‌گذار تعیین می‌شود؛ اما به صورت کلی سقف پوشش بیمه آسانسور شامل موارد زیر می‌شود:

 پرداخت هزینه‌های خرابی آسانسور
 پرداخت هزینه‌های سرویس دوره‌ای آسانسور
 پرداخت غرامت‌های جانی نظیر نقص عضو، فوت و هزینه‌های درمان


مبنای صدور بیمه آسانسور



بیمه آسانسور، با درنظر گرفتن تمامی مشخصات و شرایط آسانسور صورت می‌گیرد؛ بدین صورت که هزینه پرداختی حق بیمه، متناسب با مشخصات آسانسور مورد بیمه می‌باشد. این مشخصات شامل ...

سال تولید آسانسور
میزان کارکرد آسانسور باتوجه به نوع ساختمان آسانسور (مسکونی، تجاری، اداری)
نوع آسانسور (نفربر، حمل کالا، نفر-کالا)
میزان ظرفیت آسانسور برای جابجایی
تعداد طبقات ساختمان
هزینه‌های درمان و دیه در سال

مسئول تهیه بیمه آسانسور



براستی چه کسی هزینه‌های مرتبط با آسانسور را پرداخت کند؟! شاید در پاسخ به این سوال بیان کنید که هزینه‌ها باید بین ساکنین ساختمان تقسیم شود، چون همگی از آسانسور استفاده می‌کنند.

اما سوال بعدی شاید شما را به فکر فرو ببرد که درصورت بروز سانحه، چه کسی مسئول خسارات جانی و مالی خواهد بود؟ آیا میتوان همه‌ی اعضای ساختمان را مسئول این اتفاق دانست؟! مسلما خیر!

شاید در پاسخ به سوال دوم عنوان کنید که مدیر یا مالک ساختمان وظیفه‌ی رسیدگی به امور آسانسور را دارد، پس مقصر حادثه این شخص خواهد بود؛ اما حادثه خبر نمی‌کند و این امکان وجود دارد که حتی علی‌رغم سرویس منظم آسانسور، به دلایلی همچون نوسانات برق یا عوامل غیرمترقبه، آسانسور دچار سانحه شود!

آیا کماکان مدیر ساختمان مسئول این سانحه خواهد بود؟!

بیمه آسانسور، در چنین شرایطی مسئولیت خسارات جانی و مالی به‌وجود آمده را برعهده دارد و مطابق وظیفه خود، خسارات به‌وجود آمده را برعهده خواهد گرفت.

پس لازم است که مدیر یا مالک ساختمان، به نمایندگی از ساکنین ساختمان هرچه سریع‌تر، قبل از وقوع هر نوع حادثه‌ای، نسبت به خرید بیمه آسانسور اقدام نماید و هزینه‌ی تمام‌شده‌ی حق بیمه را بین ساکنین ساختمان تقسیم نماید.

بیمه آسانسور، الزام یا اختیار؟

هرچند بیمه آسانسور هنوز به مرحله‌ی الزام نرسیده است، اما با توجه به توضیحات مذکور و خطرات جانی و مالی تهدیدکننده، عقل حکم می‌کند که جهت جلوگیری از وارد آمدن خسارات سنگین به افراد، در اسرع وقت نسبت به صدور بیمه آسانسور اقدامات لازم انجام شود. پس میتوان عنوان نمود که ...

"بیمه آسانسور، یک اختیار الزامی است!"

نحوه صدور بیمه آسانسور



جهت صدور بیمه آسانسور، فقط کافیست مدیر یا مالک ساختمان پس از مشورت با ساکنین آپارتمان در خصوص میزان پوشش بیمه‎نامه، نسبت به اخذ بیمه آسانسور با کارشناس بیمه منتخب مذاکره نماید.

کارشناس بیمه پس از بررسی مشخصات آسانسور نظیر سن آسانسور، ظرفیت آسانسور، نوع آسانسور، تعداد طبقات و هزینه‌های درمانی سال، نسبت به تنظیم قرارداد مطابق با میزان پوشش درخواستی بیمه‌گذار اقدام خواهد کرد.

بهترین بیمه آسانسور



با توجه به شرایط مذکور، سوالی که ممکن ذهن شما خواننده محترم را به خود مشغول کند این است که، «بهترین بیمه آسانسور چه نوع بیمه‌ای و با چه میزان پوشش است؟!»

در پاسخ به این سوال، می‌توان عنوان کرد که درصورت بروز سانحه، اولویت اصلی با افراد حاضر در آسانسور می‌باشد؛ لذا اولین و مهم‌ترینی پوششی که لازم است مورد عنایت قرار بگیرد، مربوط به پوشش غرامت‌های جانی نظیر، نقص عضو، فوت و هزینه‌های درمان می‌باشد.

در وهله بعدی، هزینه‎ی تعمیر آسانسوری که دچار سانحه می‌شود کم نخواهد بود و این احتمال وجود دارد که پرداخت آن از عهده‌ی ساکنین ساختمان خارج باشد و یا حتی تعدادی از ساکنین با این پرداخت مخافت کنند! پس هزینه‌های جبران خسارت آسانسور در وهله بعدی به عنوان امری مهم به شمار خواهد می‌رود.

در وهله سوم، هزینه‌های سرویس دوره‌ای آسانسور را درنظر بگیرید، هزینه‌هایی که شاید خیلی از ساکنین از پرداخت آن امتناع ورزند! شما می‌توانید با تحت پوشش قراردادن هزینه‌های سرویس و نگهداری آسانسور، از دردسر هزینه‌های مربوطه خلاص شوید.

با توجه به توضیحات فوق، بهترین بیمه آسانسور، قراردادی است که تمام موارد فوق را تحت پوشش خود قرار دهد و درنهایت، با تقسیم نمودن هزینه‌ حق‌بیمه بین ساکنین آپارتمان، خیال خود را از بابت حوادث غیرمتقربه آسانسور و هزینه‌های سرویس و نگهداری راحت نمایید.

موارد فاقد پوشش بیمه آسانسور



علی‌رغم تمام موارد تحت پوششی که برای بیمه آسانسور ذکر شد، موارد زیر فاقد هرگونه پوشش توسط بیمه می‌باشد و بیمه‌گر هیچ وظیفه‌ای در قبال آن‌ها نخواهد داشت. مواردی نامتعارف از قبیل ...

 جنگ
 زلزله
 صاعقه
 آتش‌سوزی
 انفجار
 عدم انجام سرویس‌های دوره‌ای توسط شرکت‌های مجاز
 اثبات عمدی بودن حادثه

با توجه به موارد فوق، پیشنهاد می‌شود به صورت مرتب نسبت به سرویس آسانسور ساختمان توسط شرکت‌های مجاز اقدام نمایید و مدارک هرسرویس نظیر فاکتور و فیش را نزد خود محفوظ نگهدارید.

اما با توجه به موارد عدم پوشش دریافت خسارت بیمه آسانسور، چه راهکاری برای ایمنی بیشتر وجود دارد؟!

بهترین پیشنهاد استفاده از بیمه آتش سوزی برای ساختمان می‌باشد!

بیمه آتش‌سوزی چیست؟

پشتوانه‌ای گرم تحت عنوان «بیمه» همیشه آرامبخش خاطر افراد بوده و هست. خصوصا در دنیایی که مملو از اتفاقات غیرمنتظره باشد که خسارات زیادی را به دنبال داشته باشد. آتش‌سوزی یکی از حوادث غیرمنتظره‌ای بوده که در چندسال اخیر در کشور خودمان بارها شاهد رخ دادنش بوده‌ایم؛ وجود پشتوانه‌ای که منزل را در برابر این حادثه و حوادث مرتبط بیمه کند، به نسبت هزینه‌ بسیار کمتری را به دنبال خواهد داشت تا بروز حادثه و جبران خسارات حادثه. از این رو بیمه آتش‌سوزی از دیرباز، به عنوان یکی از مهم‌ترین و بیمه‌نامه‌های عقد شده بوده و هست و مورد استقبال همگان قرار دارد.

بیمه آتش‌سوزی، به قراردادی اطلاق می‌شود که طی آن بیمه‌گر (بیمه‌کننده) متعهد می‌گردد که در ازای دریافت مبلغی مشخص از شخص بیمه‌گذار (بیمه‌شده)، نسبت به پرداخت خسارات ناشی از آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه اقدامات لازم را انجام دهد.

بیمه آتش‌سوزی تحت تاثیر عوامل گوناگونی قرار داد که به طور کلی شامل عواملی نظیر: ارزش ملک، ارزش اموال داخل ملک، متعلقات ساختمان و خطرات احتمالی ساختمان می‌باشد.

جالب است بدانید سقف پوشش بیمه آتش‌سوزی شامل موارد زیر نیز می‌شود:

1. آتش‌سوزی
2. صاعقه
3. انفجار
4. سیل
5. زلزله
6. رانش زمین
7. ریزش کوه
8. برخورد هواپیما
9. ترکیدگی لوله‌ها
10. و حتی سرقت

در اینجا بیمه آتش‌سوزی با پوشش کامل حوادث غیرمتقربه، آرامش خیال بیشتری را برای بیمه‌گذار فراهم می‌کند تا نگرانی از بابت حوادث فوق نداشته باشد.

با این حال، لازم است بدانید بیمه آتش‌سوزی فاقد هرگونه پوشش برای موارد زیر می‌باشد:

هرگونه آثار هنری و تزئینی
جواهرات و سکه
آثار تاریخی و باستانی ارزشمند
وقوع جنگ و مواد رادیواکتیو
آتش‌فشان
شورش‌های داخلی
و استهلک طبیعی ساختمان

شروط پرداخت خسارت بیمه آسانسور



اش یکی از مهم‌ترین موارد که همیشه مورد توجه کارشناسان بیمه در بیمه آسانسور می‌باشد، سرویس‌های دوره‌ای و رسیدگی منظم به آسانسور توسط شرکت‌های مجاز می‌باشد.

در این راستا لازم مدیر ساختمان نسبت به سرویس به‌موقع آسانسور توسط یکی از شرکت‌های مورد تایید سازمان صمت اقدام نماید و قرارداد سرویس و نگهداری معتبر مربوطه را محفوظ نگهدارد.

وجود گواهی سرویس و نگهداری ساختمان، الزامی بوده و یکی از شروط پرداخت خسارت توسط شرکت بیمه‌گر خواهد بود.

وا از دیگر شروط پرداخت خسارت بیمه آسانسور، میتوان به «گواهی استاندارد ایمنی آسانسور» اشاره کرد؛ لذا لازم است ساختمان‌هایی که دارای این گواهی هستند، نسبت به تمدید دوره‌ای آن اقدام نمایند و ساختمان‌هایی که فاقد این گواهی هستند، اقدامات لازم را جهت اخذ گواهی استاندارد ایمنی آسانسور انجام دهند.

برای دریافت گواهی استاندارد ایمنی آسانسور فقط کافیست به یکی از شرکت‌های مورد تایید وزات صمت مراجعه نموده تا اقدامات لازم صورت بگیرد.

وجود گواهی ایمنی آسانسور نه‌تنها در کاهس ریسک حوادث غیرمنتظره‌ی آسانسور نقش بسزایی دارد، بلکه یکی از شروط اصلی پرداخت خسارت توسط بیمه‌گر می‌باشد.

نحوه دریافت خسارت بیمه آسانسور از بیمه‌گر

پس از وقوع حادثه آسانسور، لازم است بیمه‌گذار طی 5 روز مدارکات، مستندات و درخواست خود را به صورت کتبی به نماینده بیمه‌ تحویل دهد و در ادامه، مدارک خسارات وارد شده را گردآوری کند.

سخن پایانی

در این مقاله سعی شد هر آنچه که در مورد « بیمه آسانسور» لازم است بدانید را به اطلاع شما برسانیم، امید است این مقاله گامی کوچک در جهت آگاهی بخشی مردم، به خصوص ساکنین آپارتمان‌ها بردارد و شاهد روزی باشیم که بیمه‌آسانسور، برای همه‌ی ساختمان‌های واجد آسانسور اجباری شده باشد؛ همانطور که بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه برای دارندگان وسایل نقلیه اجباری شد و تحولی عظیم در سوانح راهنمایی و رانندگی رخ داد.